Afbeelding

Delen is het nieuwe kopen
/ DoenDenkers

Lot van Os en Dieuwertje - Succes is groot, maar omzet is 0

Het succes is zo ‘vreselijk groot’, dat het Lot van Os en Dieuwertje fataal dreigt te worden. Het tweetal is een gratis kledingwinkel begonnen in Tilburg, waar mensen van heinde en verre naar toekomen. Iedere dag staat er een rij mensen voor de deur. ‘Maar er is één probleem: onze omzet is 0 euro… hoe nu verder?’ vraagt het tweetal zich af. 

‘Ik kom nooit in een kringloopwinkel, daar durf ik niet naartoe,’ zegt een dame tijdens het „afrekenen” van haar drie gratis items, terwijl ze naast een dakloze man, twee tienermeisjes en een Syrische vluchteling in de rij staat.
‘Waarom niet?’ vraagt Lot van Os. 
‘Ja, ik ben toch bang dat mensen me daar zien en denken dat mijn leven niet op orde is.’
‘Waarom komt u dan wel hier?’ 
’ Dit is ook tweedehands kleding. Ja, dit voelt toch heel anders.’

Het tweetal heeft met zijn winkel een ander gevoel aangeboord. Lot van Os zegt: ‘Mensen hebben een gevoel van ‘nieuw, schoon of fris’ nodig om een item aan te schaffen. Wanneer een T-shirt in een vuilniszak zit, is het afval, maar als het netjes op kleur in een fancy winkel hangt, is het ineens een prachtige aanwinst. Bij ons is het dus niet ‘nieuw’, maar ‘niet nieuw’, wat vervolgens weer ‘nieuw’ is. Snap je?’ Doel van de winkel is mensen te stimuleren meer met elkaar te gaan delen! 

‘We willen laten zien dat er al genoeg kleding is. Mensen mogen bij ons drie items gratis uitzoeken en we voeren bij binnenkomst en aan de kassa gesprekken over duurzaamheid,’ zegt van Os. ‘Gemiddeld dragen we onze kleding maar 7 keer, dat vind ik best shocking. Daar willen we graag verandering in brengen. Die 7 keer verlengen we met onze winkel naar nog eens 7 keer, en nog eens 7 keer en nog eens 7 keer.’ 

‘Maar hoe nu verder?’ vraagt van Os zich af. ‘Er zijn honderden ideeën door jullie gedeeld over verdienmodellen. Koffie, kleding reparatie, donaties, personal styling advies en loyalty concepten… We hebben al een aantal dingen geprobeerd, maar toch voelen we dat het geld niet van de consument moet komen. Daar willen we vooral het gesprek mee aangaan en ze een onvergetelijke ervaring geven die aanspoort tot denken.’

‘Misschien is er een duurzaam mode merk wat onze missie (financieel) wil ondersteunen. Of wellicht zijn er gemeentes die dit ook in hun stad willen en daar subsidie voor vrij kunnen maken. En we verkopen natuurlijk onze tweedehands bedrukte shirts, zo kunnen mensen onze middel letterlijk uitdragen! die kun je kopen via de website: thisisfreefashion.com.’

Van Os heeft het gevoel dat hij wel een weg vindt uit het waanzinnige succes, ook al heeft hij het verdienmodel nog niet gevonden. ‘Laten we samen meer met elkaar gaan delen en niet zomaar dingen bij het afval zetten. Je kunt naar onze winkel komen, maar je kunt natuurlijk ook kleding delen met je vrienden, familie, buurt of school. Er is meer dan genoeg.’ 

Lot van Os en Dieuwertje kunnen vanwege het succes zowel enthousiaste vrijwilligers, financiële donaties als kleiding gebruiken, zodat ze de winkel zo lang mogelijk open kunnen houden.

De winkel aan het Pieter Vreedeplein 149 is in september open op vrijdag, zaterdag en zondag.