Phishing for Phools

Phishing fo Phools

George Akerlof & Robert Schiller

Sinds moraalfilosoof Adam Smith zijn Wealth of Nations schreef, wordt ons voorgehouden dat vrije markten ons verrijken met welvaart. Dat gebeurt dankzij de werking van wat de onzichtbare hand wordt genoemd. De Nobelprijs-winnaars George Akerlof en Robert Shiller dagen deze opvatting uit door te zeggen dat markten consumenten zowel helpen als schaden. 

In hun boek Phishing for Pools, the Economics of Manipulation and Deception stellen de twee Nobelprijswinnaars dat zolang dat aanbieders geld kunnen verdienen, zij bereid zijn om de psychologische zwakte en de onwetendheid van consumenten te manipuleren.In plaats van in essentie goedaardig te zijn en altijd het grotere goed te creëren, zitten markten van nature vol met trucs en valkuilen en zullen ze ons als dwazen oplichten. 

Phishing for phools slaat daarom een radicaal nieuwe richting in, gebaseerd op het intuïtieve idee dat markten zowel geven als nemen. Akerlof en Shiller brengen dit idee tot leven door middel van tientallen verhalen die laten zien hoe phishing iedereen beïnvloedt, in bijna elke levensfase. We geven ons geld uit tot aan de limiet en maken ons vervolgens zorgen over hoe we de rekeningen van de volgende maand moeten betalen. De financiële systemen stijgen en storten dan in. 

We worden meer dan we weten aangetrokken door reclame. Ons politieke systeem is vervormd door geld. We betalen te veel voor lidmaatschappen van sportscholen, auto’s, huizen en creditcards. Farma-fabrikanten brengen op ingenieuze wijze geneesmiddelen op de markt die weinig goed doen en soms ronduit gevaarlijk.