Afbeelding
Een selectie van Ben & Jerrys ijs. Foto:Unilever
Een selectie van Ben & Jerrys ijs. Foto:Unilever
Maar liefst 239 grote bedrijven die zich gecommitteerd hebben tot duurzaam ondernemen, onder wie de mastodonten Unilever en Procter & Gamble, komen hun ‘netto nul beloften’ niet na en zijn geschrapt door het zogenoemde Science-Based Targets initiatief (SBTi).
Van de ruim 1.000 bedrijven die deelnamen aan de zogenoemde Business Ambition for 1.5°C (BA1.5°C) campagne is van slechts 351 van de leden ‘volledige netto-nuldoelstellingen vastgesteld of zijn daarmee bezig’.
De 239 ondernemingen die de doelstelling van volledig netto nul hebben gemist, kozen ervoor de SBTi standaard niet (meer) te gebruiken. Het initiatief Business Ambition for 1.5°C heeft nu nog bijna 600 bedrijven die hebben toegezegd om de lange termijndoelen van netto nul aan te houden. Anderen hebben toegezegd zich te houden aan minder ambitieuze, maar wel op wetenschap gebaseerde doelen.
In een enquête onder meer dan 200 BA1.5°C-leden liet 80% aan SBTi weten dat zij zich vooral hadden aangesloten bij de campagne om ‘leiderschap in duurzaamheid te laten zien’. Maar een aantal zei dat ze hun toezeggingen gaandeweg uit het oog verloren’ waren. In sommige gevallen als gevolg van personeelswisselingen. Anderen stelden dat zij hun toezeggingen niet volledig begrepen hadden.
SBTi stelt in zijn rapport dat wellicht de vrijwillige aard van de toezegging tot de verwarring heeft geleid. Ook de verschillende niveaus van commitment zou daaraan kunnen hebben bijgedragen.
Bijna een kwart van de ondernemingen die de deadline van januari niet hebben gehaald, stelden dat zij er niet zeker van waren dat ze de nulemissiedoelstelling konden halen. Sommigen deelnemende partijen maakten zich zelfs zorgen over het risico van rechtszaken als ze hun beloften niet zouden nakomen.
De grootste uitdaging was de uitstoot in de waardeketen. ‘Ongeveer de helft van de bedrijven die op de enquête hebben gereageerd, noemde Scope 3 een te grote uitdaging als belemmering voor het stellen van netto-nuldoelstellingen’, aldus SBTi.
Volgens SBTi zijn nog maar relatief weinig bedrijven klaar om lange termijn, diepe decarbonisatiedoelstellingen voor hun waardeketen aan te nemen’. Een aantal partijen vond dat er ook sprake is van „te veel onduidelijkheden”.
Vorige week schrapte de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC de Scope 3-vereisten uit haar nieuwe regels voor informatieverschaffing over het klimaat als reactie op de bezorgdheid van beursgenoteerde bedrijven over de moeilijkheden en kosten die gepaard gaan met het verkrijgen van nauwkeurige gegevens.
Zo heeft ook Unilever zijn Scope 3-doelstelling aangepast, van een doelstelling op basis van intensiteit naar een absolute doelstelling. Het doel, dat werd aangekondigd in het laatste klimaat transitieplan van het bedrijf, wacht nu op goedkeuring van SBTi.
SBTi zei dat het noodzakelijk was om ‘dringend zijn sector specifieke normen uit te breiden’ en introduceerde ‘het idee van regionale differentiatie’ om meer deelnemers uit het Zuiden aan te moedigen om zijn raamwerk over te nemen.
De analyse zal worden meegenomen in een grote herziening van SBTi’s netto nul-norm voor bedrijven, die volgend jaar zal plaatsvinden.
Nederlandse bedrijven die aan het SBTi-initiatief deelnemen zijn ondermeer Koninklijke BAM Groep en Ahold Delhaize.
Persbureau Bloomberg bracht dinsdag, op basis van ingewijden, het bericht dat Shell overweegt in een lager tempo de eigen CO2-emissies terug te dringen. Het olie- en gasconcern werkt aan een nieuwe versie van zijn klimaatplannen.
Onder voormalig topman Ben van Beurden voerde Shell in 2020 een plan in om in 2050 per saldo geen CO2 meer uit te stoten. Maar het bedrijf krijgt op die klimaatplannen regelmatig kritiek. Dat is mede omdat het ontbreekt aan concrete tussentijdse doelstellingen die in lijn zijn met het Klimaatakkoord van Parijs.
Shell beloofde indertijd de CO2-intensiteit in 2030 met 20 procent te hebben teruggedrongen in vergelijking met 2016. In 2035 zou dat 45 procent moeten zijn.
Een van de kritiekpunten jegens Shell is dat de doelen niet gaan over de absolute hoeveelheid CO2 uitstoot gaan. Dat betekent dat bij een lagere intensiteit er nog altijd meer CO2 in de atmosfeer kan komen.
De opvolger van Van Beurdens, Wael Sawan, zei vorig jaar bij zijn aantreden dat Shell vooral een waardevoller bedrijf moet worden voor beleggers. Dat betekent ondermeer dat ook bij groene projecten de winstgevendheid centraler komt te staan. Tegelijkertijd wil Shell de winning van fossiel gas uitbreiden.
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe analyses en opiniestukken, podcasts en boekentips? Schrijf je dan in voor de tweewekelijkse nieuwsbrief.