Toyota gaat op grote schaal vaste stof batterijen ontwikkelen. Met die nieuwe technologie komen er volgens de Japanse autofabrikant elektrische auto’s op de markt die maar liefst 1500 kilometers kunnen rijden op een volle accu. Bovendien wordt die accu in slechts 10 minuten volledig opgeladen.
Om tot deze revolutie te komen is een alliantie aangegaan met het Japanse olieconcern Idemitsu Kosan. Doel is om op grote schaal vaste stofbatterijen te ontwikkelen. Idemitsu Kosan staat bekend als de op één na grootste olieraffinaderij van Japan. Maar volgens Toyota is het concern al sinds 2001 bezig met de ontwikkeling van cruciale technieken die gebruikt kunnen worden in de nieuwe generatie batterijen.
Zwavelbatterijen zijn de toekomst
Concreet heeft Idemitsu gewerkt aan de ontwikkeling van nieuw materiaal dat gebruikt kan worden in zwavelbatterijen. Dit type batterij staat nog in de kinderschoenen, maar experts zeggen dat de verwachtingen hoog gespannen zijn. Zwavelbatterijen zijn licht en kunnen – naar men verwacht – veel meer energie opslaan dan de welbekende lithium-ionbatterijen. Ook maken de fabrikanten geen gebruik van zeldzame grondstoffen, zoals kobalt, die uit politiek instabiele gebieden komen, zoals Congo.
Toyota wil de kennis van Idemitsu combineren met zijn eigen ambitie om zwavel-vaste-stof-batterijen et ontwikkelen. Op dit moment zijn elektrische voertuigen nog voorzien van lithium-ionbatterijen, die een vloeibaar elektrolyt hebben. Maar dat vloeibare elektrolyt is ontvlambaar, waardoor lithium-ionbatterijen risicovol zijn. Een vaste stofbatterij werkt daarentegen met een vast elektrolyt. Dat maakt dat een vaste stofbatterij in potentie efficiënter en brandveiliger is.
Massaproductie verwacht vanaf 2028
De uitdaging is wel dat dit soort batterijen op dit moment nog erg duur zijn. Bovendien speelt op dit moment nog probleem dat de elektroden na een bepaald aantal laadcycli los dreigen te raken. Hierdoor zou de batterij waardeloos kunnen worden.
Toyota en Idemitsu willen hun samenwerking in drie fasen opschalen. En dat is een project van de lange adem. De komende jaren gaan beide partijen de techniek verder ontwikkelen, totdat alle componenten schaalbaar en betaalbaar zijn. In 2027 of 2028 zullen de nieuwe batterijen van de band rollen vanuit een eerste pilotfabriek. Pas als de eerste uitrol een succes wordt, begint opschaling tot massaproductie.
Toyota houdt zich al langer bezig met dit nieuwe type batterij. Het concern heeft ook een grote naam op te houden als het gaat om hybride en elektrische auto’s. Het concern houdt zich al sinds 2006 met dit nieuwe type batterij bezig.
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe analyses en opiniestukken, podcasts, boekentips en nieuws schrijf je dan in voor de tweewekelijkse nieuwsbrief.